divendres, 28 de juny del 2024

ENTRE TOTS LA MATAREN I ES VA MORIR SOLETES: el meu valencià d'Elx.

🌴ENTRE TOTS LA MATAREN I ES VA MORIR SOLETES: el meu valencià d'Elx.
🌴El tema és d'una desvergonya absoluta. 
🌴Ara, els valencians d'Elx no podem més que sentir la vergonya d'una llengua que amaguem —quasi tots— a pesar que un 50% afirma saber "parlar-la" i més d'un 80% afirma que "l'entén".
🌴Si els nostres pares, iaios o besavis d'Elx alçaren el cap,  la vergonya i la incredulitat que sentirien seria absoluta.
🌴"Tot siga i dir" que el "Nou Reglament Lingüístic d'Elx" va ser aprovat amb els vots del PP, de Vox i l'abstenció del PSOE [😡] 
🌴Sense comentaris! P'a què?
🌴La regidora de Compromís votà en contra.
🌴Els qui més haurien de parlar-la, però, en fan un ús més polític que de normalitat lingüística diària i així ens va.
🌴Entre tots la mataren i ella es va morir soletes.
🌴Me n'he "enrecordat" de  ma tia-àvia Tona Osona Sanç —sa germana de ma iaia— a sa casa del carrer Bufart del Raval d'Elx—en morir son marit l'any 1974: "ai Ginés, que soletes m'has deixat!"
🌴Aquesta nit els meus morts estan remoguts i em fan "vesita"d'escarni.
🌴Els he posat una espelmeta —en rigor, una animeta— i plore el que els valencians d'Elx no hem sabut ni sabem defendre com cal.
🌴Els il·licitans dels darrers 8 segles fan la "roà" [rodada] per la Vila d'Elx a la primeria de l'estiu de 2024. 
🌴L'article del diari La Veu [València]  m'esmenta com a estudiós d'Elx.
🌴No tinc cap mèrit. Deu ser tot a la bibliografia 
🌴Encara som a temps! Som a temps encara?

#joanotmartí #joancarlesmartíicasanova #lonclealtabix #nostramusdelacaloreta

https://www.diarilaveu.cat/editorial/el-castella-no-es-la-llengua-historica-delx-545120/
El castellà no és la llengua històrica d’Elx
SHARE

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada